Stedelijke strategie – bestemming Utrecht

[av_image src=’https://www.maartenbosman.nl/wp-content/uploads/2014/10/bestemming-Utrecht.jpg’ attachment=’445′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ link=” target=” styling=” caption=” font_size=” appearance=”][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Bestemming Utrecht

Stad van kennis en cultuur

Aanleiding

Het is 2008 en het gaat goed in de stad Utrecht. Er staat veel op stapel. Vrede van Utrecht in 2013, een inschrijving voor de culturele hoofdstad in 2018, er wordt gelobbyd voor de Grand départ van de Tour de France (2015). De nieuwbouwontwikkeling van Leidsche Rijn is in volle gang.

Vanuit de organisatie ontstaat een nieuwe vraag om meer sturing te geven aan ontwikkelingen in de stad. De Structuurvisie van de gemeente is immers al 4 jaar oud. Zitten we genoeg op koers of moet er meer focus op aangebracht worden?

Utrecht heeft een duidelijker profilering nodig. Onder de werktitel bestemming Utrecht worden de vragen gesteld. Bijstelling van de identiteit? Maar wat is het merk dan eigenlijk van Utrecht? Wat wil de stad en de stedeling nu eigenlijk? Wie zijn de kopstukken van de stad? Hoe houden wij contact met ondernemers en andere stakeholders. Dit waren zo wat vragen waar de dienst stadsontwikkeling een antwoord op wil hebben.

Aanpak

De afdeling Integraal Strategisch Beleid heeft Jeroen Laven (Stipo), Kristen van den Berg en Maarten Bosman gevraagd hiervoor een strategische visie te ontwikkelen, natuurlijk samen met de bestaande organisatie. Onderdeel van deze aanpak is ook om de organisatie mee te nemen in het proces.

Utrecht is de stad van kennis en cultuur!

Bestemming Utrecht had een werkhypothese nodig. In Utrecht zijn veel kenniswerkers aanwezig en in Utrecht is veel cultuur aanwezig. Maar dekt deze titel de lading voor de stad? In de aanpak werden meerdere sporen uitgezet om deze hypothese te onderzoeken. Dekt de werktitel de lading niet, zou er mogelijk bijstelling plaatsvinden. Allereerst werden er intern verkennende workshops georganiseerd om dit te onderzoeken. Bijna gelijktijdig werden deze gesprekken ook gevoerd met belangenorganisaties en andere stakeholders in de stad. Getoetst moest worden welke gedachten stakeholders hebben bij deze thema’s en in hoeverre deze onderwerpen een relatie hebben met hun dagelijkse werkzaamheden. Deze stakeholdergesprekken werden door medewerkers van de dienst gevoerd. De resultaten van de gesprekken zijn samengevat

Resultaat

Het resultaat is een stedelijke strategie met agenda voor de stad.

Klik hier voor pdf bestemming Utrecht
[/av_textblock]