nieuwe business modellen

Waarom nieuwe business modellen werken

Eigenlijk ben je best goed bezig als je problemen met de fiscus krijgt…..

Dit waren één van de openingswoorden van prof. dr. Jan Jonker tijdens de bijeenkomst over circular thinking op het Industriepark Kleefse Waard. Het valt dan ook niet mee voor de gevestigde orde om nieuwe business modellen te weerstaan.

Het Industriepark Kleefse Waard is een voormalige industrielocatie die de gemeente heeft gekocht en die nu in handen is van Schipper Bosch. Je komt niet zomaar op het terrein wanneer je er geen afspraak hebt. Het is gated met en groot hek erom heen en een poortwachter. Wat er precies allemaal achter het hek is, is vanaf de straat niet helemaal duidelijk. Er zitten allerlei duurzame en innovatieve bedrijven op het terrein. De flyer zegt dat het meer is dan dat. Zo is er ook een parkrestaurant en kan de locatie ingezet worden als evenementenlocatie en zijn er nog bedrijfsruimtes te huur.
Bij het oprijden van het park wordt het al duidelijk. Er staat een groot windmolenpark met 135 kleine windmolens. De parkeerplaats is volledig ingericht met elektrische oplaadpunten, zodat ik mijn elektrische auto kan opladen. Handig bij het wegrijden. Het ontvangst met een glas tarwegras, weer een ervaring rijker. Kan echt van mijn bucketlist af.

Het gaat om de jatbare concepten!

Jan Jonker vertelt vandaag over zijn nieuwe boek Nieuwe Business Modellen. Hij zegt dat het vooral gaat over het maken van nieuwe en ongebruikelijke verbindingen. Door meer samen te werken ontstaan er nieuwe vormen van waardecreatie. Dit is een probleem voor de gevestigde orde, waarbij alleen de focus ligt op het eigen product en de eigen organisatie. De kans bestaat dat de bestaande orde met hoge snelheid wordt ingehaald wanneer de gebruikers van de producten een meerwaarde ontdekken in het product van de nieuwe generatie. De voorbeelden zijn al legio. Een korte opsomming van 4 initiatieven.

Thuisafgehaald

Thuisafgehaald is een initiatief waar je eten kunt delen. Je kookt iets meer, ook voor je buren en je krijgt er een kleine vergoeding voor van diegene die het eten komt ophalen. Het bestaat nu enkele jaren en het heeft meer dan 300.000 gebruikers. Het is mogelijk een grote concurrent voor de gevestigde horeca. En hoe moet je dan eigenlijk omgaan met de regels op het gebied van hygiëne wanneer je eten aan derden verkoopt? Mooie vragen… Er geldt geen HCCP. Wie wil daar nu niet op adverteren? De Lidl in elk geval wel, zo zag ik vanmorgen op de site.

Uber

Uber [hierbij de link]  is een groot platform van chauffeurs die in een eigen auto mensen vervoeren. Het is een soort van taxibedrijf. Mensen kunnen met een eigen auto chauffeur worden. Via een app kun je een locatie opgeven en je kunt met gps volgen of je route wel kort is. Met creditcard betaal je via Uber. De Uberorganisatie pakt een stukje commissie en de chauffeur krijgt betaald via Uber. De taxibranche is er niet geheel blij mee. Voor het decembernummer van het blad Verkeer in Beeld van Acquire Publising heb ik daar een speciaal artikel over geschreven hoe dat in de Utrechtse taxiwereld zit. Eduard Ravenhorst van Taxikeur Utrecht ziet het in elk geval niet als belemmering. Wil je hierover meer weten en het artikel lezen dan moet je nog even wachten tot 19 december. Stuur me in elk geval een mail als je het artikel wilt lezen, dan stuur ik een bericht wanneer het zover is.

Airbnb

Airbnb is een groot netwerk van mensen die een kamer over hebben die zij willen verhuren aan mensen die de stad willen bezoeken. Airbnb is groot en komt op steeds meer plekken voor. Op de site lees je wie welke kamer aanbied tegen welke prijs. Het verhaal erachter is ook erg mooi. Tijdens een congres in Amerika was er een tekort aan hotelkamers. Enkele studenten zagen dit als kans, zij boden een luchtbed met ontbijt aan om te overnachten. Door het achterlaten van reviews kun je de ervaringen lezen en krijg je vertrouwen in je mogelijke aankoop / overnachting.

Peerby

Onlangs heb ik ook Peerby gebruikt. Op Peerby kun je spullen van elkaar lenen. Natuurlijk heb je van alles in je schuur. Jan Jonker gaf aan dat een goede boormachine gemiddeld 6 minuten wordt gebruikt in zijn hele boormachineloopbaan. Zonde natuurlijk om zo’n duur apparaat dan niet met je buren te delen. Ook zouden wasmachines beter benut kunnen worden. Zelf wilde ik vorige week erwtensoep maken en ik had een grote pan nodig. Binnen 30 minuten kon ik bij 2 mensen 3 straten verderop in Arnhem een pan lenen. Aan de deur maakten we even een afspraak in welke staat ik de pan terug zou brengen.

BBO-model

Wat in al deze modellen anders is, is de verhouding tussen burgers, bedrijven en overheid. Er ontstaan door bewoners nieuwe producten die eigenlijk vanuit een idee aan het prutsen zijn geslagen om iets slimmer te maken voor een bepaalde doelgroep. Hierdoor ontstaan nieuwe producten of diensten die oude aanbieders kunnen vervangen. Dit kan natuurlijk heel snel gaan zoals je hierboven las. Ook is de vraag hoe de gevestigde orde hierop nog kan en zal reageren, behalve met het voeren van rechtzaken. Zijn ze snel genoeg om zichzelf aan te passen? Natuurlijk passen deze nieuwe producten niet altijd binnen de regels van de overheid. Zelf kwamen Mark Verhijde en ik dat tegen tijdens het schrijven van de publicatie Regel die burgerinitiatieven tegen in het domein van de speeltoestellenwereld. Op het gebied van spelen zijn daarover mooie voorbeelden te geven. Daarvoor verwijs ik even door naar de blog van Mark, “Doe mijn maar een burgerinitiatief!”.

Beppie: This is your wake-up call!!

Zelf ben ik ook aan het pielen geslagen met overheidsbesluiten. Ik ontdekte als planoloog dat het voor bewoners en bedrijven verdomde ingewikkeld is geworden om alle besluiten van de overheid te kunnen volgen. Met regelmaat word ik gevraagd om plaatselijke publicaties te volgen omdat mijn opdrachtgever (bijvoorbeeld een horeca exploitant), omdat hun expertise daar niet ligt. Vaak struin in ik dan wekelijks de voor mij bekende locaties af op internet. Sinds 1 januari 2014 is de overheid namelijk niet meer verplicht hierover in het plaatselijke suffertje te publiceren. Tegelijkertijd weet de overheid het zichzelf zo moeilijk te maken die dingen onvindbaar weg te zetten op hun eigen sites.
Samen met een ict-er heb ik een slimme zoekmachine gemaakt, namelijk Beppie ‘t bekendmakingsappie. Als je een mailadres en postcode meegeeft, krijg je wekelijks alle publicaties per mail thuis in je postcodegebied. De betaversie staat online op www.beppieweb.nl. Wanneer jij je inschrijft ontvang je maandag gratis de eerste weekbrief. Ook hebben we een appje gemaakt (Beppie bekendmakingen in de appstore). Zonder promotie krijgen we al wekelijks 30 aanmeldingen. Wij prutsen nog wat aan ons businessmodel hoe we geld zouden kunnen verdienen, maar dat vinden we niet het belangrijkste op dit moment. De energie die we eruit halen is enorm en we krijgen veel waardering van de gebruikers. Mocht je hier ideeën over hebben, neem contact met me op, we kijken hoe je kunt meedoen.

Het boek Nieuwe business modellen van Jan Jonker (red.)

Het boek is enorm dik. Ik ben er snel even doorheen gegaan en het nodigt zeker uit, met een duidelijke oproep van denken naar doen! Ruim 250 pagina’s met allemaal schema’s, tips en mooie voorbeelden. Zo heb ik weer wat te lezen onder de kerstboom. Ik zal het boek ook zeker meenemen naar mijn presentatie komende week op de HAN. Mocht iemand het willen lenen, stuur me een berichtje. Het boek Nieuwe Business Modellen heeft ook een isbn nummer en is denk ik binnenkort wel te bestellen [isbn 9789462200869]. En zal er later in een blog nog weer eens aandacht aan besteden.

Wil je meer blogs van me lezen, laat dan even je mailadres achter.

[contact-form-7 id=”650″ title=”Contact”]