2013-11-18 15.40.50

Boekpresentatie Regel die Burgerinitiatieven

Boekpresentatie Regel die Burgerinitiatieven

In 2013 hebben Mark Verhijde in ik het onderwerp Burgerinitiatieven en Aansprakelijkheid uitgediept, in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het rapport Regel die Burgerinitiatieven is daar het resultaat van en het is nu gelukt dat in boekvorm te laten verschijnen. Ter gelegenheid hiervan organiseert de uitgever Acquire Publishing samen met Pakhuis de Zwijger een heuse boekpresentatie. Hierbij kun je aanwezig zijn.

 

De boekpresentatie vindt plaats op:

Vrijdag 7 maart 2014, van 17:00 uur tot 19:30 uur

Locatie: Pakhuis de Zwijger, Amsterdam

 

 

Aanmelden

Aanmelden kan bij Acquire Publishing. Dat kan met de volgende link.

 Het programma

Het programma op vrijdag 7 maart is als volgt:

  • ·  Inloop en welkomswoord
  • ·  Korte presentatie van Mark Verhijde en Maarten Bosman, het boek in vogelvlucht
  • ·  Reacties van:
    • Jaap Verkroost (wethouder gemeente Stichtse Vecht), 
    • Jornt van Zuylen (beleidsadviseur en aanjager burgerparticipatie, Ministerie van BZK) en
    •  Andries Pruiksma (Buurtbeheerbedrijf Sluisdijk en PvdA fractielid gemeenteraad Den Helder)
  • ·  Discussie onderling
  • ·  Boek overhandiging
  • ·  Je eigen boek afhalen en sluiting

Geen programma zonder catering, natuurlijk. Pakhuis de Zwijger verzorgt de soep, de salades en brood en de koffie/thee. Kunt u niet naar de presentatie komen en wilt u wel meer weten. Neem dan contact met me op. Middels deze link kom je bij het boek. Wil je het boek bestellen, dat kan hier.

tod bna

Denktank TOD ‘s Noord-Holland

Wie woont er nu nabij Krommenie – Assendelft? En hoe kun je dit knooppunt verder ontwikkelen? Door de Bond Nederlandse Architecten (BNA) is een onderzoeksprijsvraag uitgeschreven voor knooppunten (TOD’s) in de Zaancorridor. In totaal zijn er 10 teams geselecteerd voor de uitwerking van vijf knooppunten, voor elk knooppunt twee teams. Komend half jaar zullen wij met een interdisciplinair team de locatie Krommenie-Assendelft verder onderzoeken.

TOD is de afkorting voor Transit Oriented Development en het is een openbaar vervoer– en ruimtelijke ordening-concept waarbij infrastructuur en ruimtelijke inrichting op het gebied van zowel planvorming, financiering en exploitatie geïntegreerd worden aangepakt. De provincie Noord-Holland, NS poort en diverse gemeenten willen de verschillende knooppunten onderzoeken. In hoeverre kun je dit knooppunt verdichten en verder te ontwikkelen? De provincie Noord-Holland heeft hiervoor een Leidraad opgesteld, Maak plaats! In deze leidraad zijn 10 uitgangspunten geformuleerd.

Krommenie – Assendelft is een mooie kluif van een opgave. Asoaba . In tegenstelling tot Castricum, Heerhugowaard, Koog- Zaandijk en Zaandam Kogerveld, heeft de locatie een totaal ander profiel. Dit blijkt uit het onderzoek van de provincie. De locatie ligt in een polder, tegen een historisch lint en met VINEX-eigenschappen. Samen met architect Xander Vermeulen Windsant (XVW Architectuur uit Den Bosch), Thor Hendriks  (Buro Bol) en Onno Pruis (Movin) vormen wij een team.

bootje in de plantage1

Een boot vol fantasie voor de buurt

Een boot vol fantasie voor de buurt

Ergens op een facebook-groep in Arnhem komt een oproep: “Beste buurtbewoners. Ik heb een bootje gevonden die ik kan ophalen. Het bootje sluit aan bij het project van de basisschool waarbij een groene rivier zal worden gemaakt waar kinderen kunnen spelen. Aanstaande zaterdag haal ik het bootje op en zoek een paar sterke buurmannen om het bootje van de kar af te tillen.” 

Een burgerinitiatief?  In mijn straat? Ik ga maar eens kijken…. Op het afgesproken adres en tijdstip staat een groep mannen bij elkaar. Enkele buurvrouwen hebben koffie gezet. Op de kar van ligt een soort roeibootje. Ongeveer 4,5 meter lang. De onderzijde zit vol mosseltjes en andere schelpen. Na het vertillen van de boot wordt er niet lang gewacht of de boot wordt schoongemaakt. Iemand gaat naar huis en haalt zijn hogedrukreiniger. Iemand anders een boormachine met een kop om roest te verwijderen. De ideeën borrelen al snel op. Zou het bootje nog kunnen drijven? Kunnen we roeispanen maken? Of heeft iemand nog een buitenboordmotortje? En wat wordt de naam voor de boot? Dan zou het in de vijver wellicht een plekje kunnen krijgen. Ook zijn er andere vragen als welke naam het bootje kan krijgen? Hoe betrekken we de kinderen uit de buurt erbij? Al snel tijdens het schoonmaken wordt zichtbaar dat er gaten in de bodem van de boot zitten. Iemand biedt aan dat de boot ergens in een loods kan liggen en daar opgeknapt kan worden.

In eerste instantie was de gedachte om de boot een plek bij de school te geven. Kinderen zouden er mee kunnen spelen. Sommige ouders vinden de boot wel gevaarlijk. Er zitten nu nog wat scherpe onderdelen aan. Wat zal de gemeente er van vinden als deze boot in de openbare ruimte ligt? Hoe zit het met de aansprakelijkheid? En hoe kan het ingepast worden in het bestaande project van de groene rivier. Er wordt geconcludeerd dat er nog al wel veel bij komt kijken.

Het is nog onduidelijk hoe dit proces verder zal gaan. Wanneer er meer duidelijk over is, zal deze blog een vervolg krijgen.

Foto Mark Verhijde - Deventer op Stelten

Burgerinitiatieven en aansprakelijkheid

We gaan naar een Participatiesamenleving, vol met maatschappelijke initiatieven. Burgers ervaren soms belemmeringen bij de overheid. Maar zijn er drempels voor burgers om tot activiteiten te komen? Werkt bijvoorbeeld aansprakelijkheid en aanverwante juridische zaken belemmerend in de praktijk van burgerinitiatieven?

Het eindadvies “Regel die burgerinitiatieven” (Ministerie van BZK 2013) laat zien dat dit niet het geval is. Voor gemeenten hoort het risico om aansprakelijk gesteld te worden er gewoon bij en zij hebben hier juridische strategieën en maatregelen voor. Goede risico-inschatting en risicomanagement bij maatschappelijke initiatieven zijn dan belangrijk. Ook blijkt dat er bij meer dan 60% van de initiatieven een laag risico op aansprakelijkheid is.

Voor het vervolg van het onderzoek doen we een oproep om deel te nemen aan de verdere uitwerking. In de gekoppelde bijlage is meer achtergrondinformatie te vinden.

folder_vervolgacties regel die burgerinitiatieven_bzk

Aardvarken in aanbouw!

Feest met het feestaardvarken!

Feest met het feestaardvarken!

Afgelopen week is er in het centrum van Arnhem het feestaardvarken geplaatst. Afgelopen woensdag hoorde ik zelf voor het eerst over dit fenomeen, het is een groot object van spuitbeton dat ligt in de binnenstad van Arnhem en je kunt er op klimmen en spelen. Op dit moment heb ik er al enkele foto’s op twitter en facebook gezien. Maar wat is het eigenlijk? Wie heeft het gemaakt? En wat is het doel precies. Kan ik erin?
Aardvarken in aanbouw!
[Foto: Marck Uittenbogaard, Het aardvarken in aanbouw! 28 augustus]

Samen met Mark Verhijde werk ik voor het ministerie van Binnenlandse Zaken aan een onderzoek dat gaat over het beperken van risico’s op aansprakelijkheid bij burgerinitiatieven. Graag wil ik weten hoe het geregeld is met aansprakelijkheid. Van wie is de grond? En wie heeft het gemaakt? En door wie is het betaald? En hoe heeft de gemeente de aanvraag vergund? Ligt het er tijdelijk of definitief? Wie is aansprakelijk wanneer ik eraf val? Allemaal vragen die ik de komende weken wil beantwoorden.

Kenmerken van het Feestaardvarken

Omdat ik weinig lokaal nieuws volg, kom ik al snel artikelen tegen over het Feestaardvarken in De Gelderlander. Het Feestaardvarken is een geschenk van Koninklijke Burgers’ Zoo aan de Arnhemse stad. Burgers’ Zoo viert dit jaar haar 100e verjaardag. Het kunstwerk is maar liefst 30 meter lang en 9 meter hoog en komt in het Bartokpark te liggen, schuin tegenover het nieuwe gebouw van Holliday Inn (het getransformeerde sitogebouw) en de Rozet in het centrum van de stad. Bij het Huis Bergh in ‘s-Heerenbergh heeft het aardvarken als al gelegen aan de stadsgracht. Dit was een rubberen exemplaar van 3 bij 15 meter. Ook zit er een leuk filmpje bij van het opblazen van het varken.

De kunstenaar van dit fenomeen is Florentijn Hofman. Op zijn site ontdek ik dat hij onder andere bekend is van een grote vriendelijke opblaaseenden die in de wateren van Hong Kong, Sydney en Osaka drijven. De grootte van de rubberen eend varieert van 5 tot 12 meter. Ook verfde hij eens een 115 meter lange lelijke bebouwingswand blauw (Beukelsblauw, 2004 – 2006).

Wordt vervolgd

Op donderdag 12 september wordt het feestaardvarken officieel geopend. Tot die tijd zal ik deze blog verder proberen aan te vullen, waarbij ik de verschillende vragen probeer te beantwoorden. Heeft u (ook) vragen of opmerkingen of wilt u meer weten over het onderzoek aansprakelijkheid? Neem gerust contact met mij op (info@maartenbosman.nl).